NEWSLETTER

Tervetuloa tutustumaan ajankohtaisiin medianostoihin arvioinnista.

Tältä sivulta löydät linkkejä ja uutisia arvioinnista. 

ARVIOINTI MEDIASSA

Seuraa arvioinnista kirjoitettuja uutisia ja osallistu keskusteluun. Löydät tältä sivulta ajankohtaiset medianostot arvioinnin ja arviointiosaamisen teemoista. 

Myös aikuisten perusopetus sai päättöarvioinnin kriteerit

Opetushallitus on julkaissut aikuisten perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit arvosanoille 5, 7 ja 9 sekä täsmentänyt aikaisempia kriteereitä arvosanalle 8. Lasten ja nuorten perusopetuksen kriteerit julkaistiin joulukuussa 2020. Päättöarvioinnin kriteerien tarkoituksena on lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta ja arvosanojen vertailukelpoisuutta.

12. toukokuuta 2021

Helsingin Sanomat (hs.fi)

arviointikriteerit, OPH, arviointi

Mitä Pisa mittaa?

Hyvistä Pisa-tuloksista on tullut osa Suomen koululaitoksen brändiä, vaikka oikeastaan tutkimus ei edes mittaa koulussa opittua. Mistä Pisassa on siis kyse?

23. helmikuuta 2021

Helsingin Sanomat

peruskoulu, PISA, opiskelu

"Lukiodiplomia koskeva esitys on torso"

Minna-Kristiina Linkala, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Vantaan Sotungin lukiosta ottaa kantaa Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan selvitykseen, jossa ehdotetaan, että ylioppilastutkinnon viidennen kokeen voisi korvata lukiodiplomilla.

Voit seurata aiheesta käytyä keskustelua aikaisemmista nostoistamme.

28. tammikuuta 2021

Helsingin Sanomat

lukiodiplomi, Arviointi, LOPS, ylioppilastutkinto, mielipidekirjoitus

"Viides pakollinen koe tuo ylioppilastutkintoon monipuolisuutta"

Outi Vilkuna, Suomen kieltenopettajien liitto Sukol ry:n puheenjohtaja ottaa kantaa Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan selvitykseen, jossa ehdotetaan, että ylioppilastutkinnon viidennen kokeen voisi korvata lukiodiplomilla.

15. tammikuuta 2021

Helsingin Sanomat

mielipidekirjoitus, lukiodiplomi, Arviointi, lukio, LOPS, ylioppilastutkinto

Opetushallitus julkaisi perusopetuksen uudet päättöarvioinnin kriteerit

Kriteerit julkaistiin arvosanoille 5, 7, ja 9. Myös arvosanan 8 kriteerejä tarkennettiin. Kriteerit otetaan käyttöön 1.8.2021 ja niitä sovelletaan ensimmäistä kertaa yhdeksäsluokkalaisten päättöarvioinnissa keväällä 2022. Tutustu kriteereihin Opetushallituksen verkkosivuilla!

3. tammikuuta 2021

Opetushallitus

arviointikriteerit, perisopetus, arviointi

Onko kasi hyvä numero? Entä voiko ujous vaikuttaa numeroon? Viisi kysymystä ja vastausta oppilaiden arvioinnista

Mitä vanhempien on syytä arvioinnin muuttumisesta tietää? Vastaamassa on Oulun yliopiston dekaani Sari Harmoinen.

13. joulukuuta 2020

Yle

Arviointi, yhdenvertaisuus, opetussuunnitelma, peruopetus, numeroarviointi

Perusopetuksen arvioinnin uudistaminen etenee – arvosanoille määriteltyjä kriteeriluonnoksia voi kommentoida verkossa 28.8. alkaen

Opetushallitus on valmistellut luonnokset kriteereistä, joissa kuvataan mitä oppilaan tulee osata saadakseen päättöarvioinnissa arvosanan 5, 7, 8 tai 9 eri oppiaineissa. Arviointikriteerit on laadittu yhteistyössä asiantuntijoiden, opettajien ja sidosryhmien kanssa. Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerien luonnoksia voi kommentoida verkossa 28.8.–25.9.2020.

27. elokuuta 2020

OPH

arviointikriteerit, perusopetus, Arviointi

Oppilaan arviointi perusopetuksessa poikkeusolojen aikana

Opetushallitus on laatinut ohjeistuksen siihen, miten poikkeusolot tulisi huomioida perusopetuksessa tapahtuvassa arvioinnissa.

6. huhtikuuta 2020

OPH

arviointi, poikkeusolot, perusopetus

Arvosanojen korotusinto vetää väkeä ylioppilaskirjoituksiin – lukiolainen Sini Ojala: ”Koepäivänä salissa istuu tosi paljon porukkaa”

Todistuksella on tärkeä merkitys opiskelijavalinnoissa. Arvosanojen korotusmahdollisuudet lisääntyivät viime syksynä.

1. maaliskuuta 2020

Yle

ylioppilastutkinto, lukio, arviointi

Numeroiden antamista aikaistetaan peruskouluissa – arviointia myös yhtenäistetään oppilaiden yhdenvertaisuuden turvaamiseksi

Arviointikäytännöt vaihtelevat kouluissa huomattavasti. Samalla osaamisella on voinut saada monta eri arvosanaa.

10. helmikuuta 2020

Yle

peruopetus, arviointi, OPH, numeroarviointi

Pisa-tulokset julki: Suomalaislasten lukutaito maailman kärkeä, mutta erot kasvavat – pojista lähes kaksi kolmasosaa lukee vain, jos on pakko

Osaamiserot sukupuolten välillä ovat Suomessa OECD-maiden suurimmat. Myös perhetaustan vaikutus lasten taitotasoon on vahvistunut.

3. joulukuuta 2019

Yle

PISA, arviointi, lukutaito

Vuoden opettaja 2019: Avoin kirje Opetushallituksen arviointityöryhmälle

Opetus- ja kulttuuriministeriön 5.11.2019 julkaisema tiedote ICILS: Suomalaistytöt poikia parempia monilukutaidossa ja ohjelmoinnillisessa ajattelussa jakaa tärkeää tietoa oppilaidemme monilukutaidon tilasta.

11. marraskuuta 2019

Dimensio

arviointi, monilukutaito

Lukion uudet opetussuunnitelman perusteet julki: kurssit muuttuvat opintopisteiksi ja opinto-ohjausta saa myös valmistumisen jälkeen

Uudessa lukiossa korostuvat laaja-alaisuus ja ilmiöittäminen. Menetelmiä on kritisoitu peruskoulun opetussuunnitelmissa.

7. marraskuuta 2019

Yle

lukio, LOPS

Mielipide: Koulujen numeroarviointi saa suosimaan helpompia tehtäviä ja välttämään älyllisten riskien ottamista

Numerot ovat monelle helppo ja tuttu tapa, mutta siihen hyvät puolet jäävätkin. Tutkimusten mukaan koulunumerot ovat ongelma.

4. marraskuuta 2019

Helsingin Sanomat

numeroarviointi

Matematiikan arvosanojen painottamisella opiskelijavalinnoissa on vakavia seurauksia

Kun lukioissa ennen opiskeltiin valittuja vieraita kieliä pitkäjänteisesti lukion alusta loppuun, nyt niitä harrastellaan muutaman kurssin verran, ja sen jälkeen niistä luovutaan ”kannattavampien” aineiden hyväksi. Tätä opiskeltavien aineiden silppuuntumista on lisännyt korkeakoulujen päätös suosia matematiikkaa opiskelijavalinnoissaan.

29. syyskuuta 2019

Helsingin Sanomat

lukio, arviointi

Tästä tulee merkintä

Yhdelle Wilma on nerokas apuri, toiselle lasten rikosrekisteri. Kun koulu on muuttunut, Wilmakaan ei ole kuten ennen.

Wilma parhaassa mahdollisessa tilanteessa voi toimia koulun ja kodin välisen yhteistyön mahdollistajana ja formatiivisen arvioinnin kanavana.

18. huhtikuuta 2021

Helsingin Sanomat

Formatiivinen arviointi, Wilma, Palaute, Kodin ja koulun välinen yhteistyö

"Myös teatterin lukiodiplomi tarvitaan"

Maissi Salmi, teatteritaiteen lisensiaatti, ja Annemari Untamala, teatteritaiteen tohtori, ottavat kantaa Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa lukiodiplomista käytävään keskusteluun.

5. helmikuuta 2021

Helsingin Sanomat

lukiodiplomi, lukio, ylioppilastutkinto, mielipidekirjoitus

Mihin suuntaan suomalainen koulutus on menossa?

PERUSKOULUSSA ja toisen asteen koulutuksessa tapahtuu nyt alkaneen vuoden aikana paljon.
Oppivelvollisuuden laajennus tuo jo tänä keväänä peruskoulunsa päättäville velvoitteen hakeutua toisen asteen opintoihin.
Lakiin kuuluu myös toisen asteen maksuttomuus. Jatkossa oppimateriaalien sekä vähintään seitsemän kilometrin pituisten koulumatkojen tulisi olla opiskelijalle maksuttomia. Mitä muutos tarkoittaa koulutuksen järjestäjien näkökulmasta?

20. tammikuuta 2021

Helsingin Sanomat

Arviointi

Esitys: Lukiodiplomilla voisi korvata yhden viidestä ylioppilastutkinnon kokeesta

Lukiodiplomeja voisi tällöin paremmin hyödyntää korkeakoulujen opiskelijavalinnassa.

11. tammikuuta 2021

Helsingin Sanomat

Arviointi, LOPS, ylioppilastutkinto, lukiodiplomi

Kuuleeko koulu!

Podcastia luotsaavat toimittaja Anu Heikkinen ja rehtori Pia Rauha. Heillä on tärkeä missio: rakentaa siltaa vanhempien ja koulun välille.

Uusin jakso: Onko kasi hyvä numero?

13. joulukuuta 2020

Yle Areena

Arviointi, yhdenvertaisuus, opetussuunnitelma, perusopetus, numeroarviointi

Opetushallitus julkaisi luonnokset siitä, mitä tulee osata saadakseen arvosanan 5, 7, 8 tai 9

Kriteerejä voi kommentoida 25. syyskuuta asti. Uudet kriteerit astuvat voimaan ensi vuonna.

29. elokuuta 2020

Helsingin Sanomat

Lukiolaiset tunnustavat Ylelle: Opiskelijat ovat huijanneet tehtävissä etäopetuksen aikana, mutta se saikin lukiot muuttamaan opetusta

Etäaika on sysännyt lukion opetusta ja arviointiperusteita uuteen suuntaan: Kurssin loppukoe ei muodosta enää yhtä suurta osaa arvosanasta. Perinteiset kokeet on osin korvattu esseillä, nippelitietoa ei enää kysellä.

18. toukokuuta 2020

Yle

lukio, arviointi, etäopetus

Opetushallitus täsmentää aikuisten perusopetuksen arviointilinjauksia

Opetushallitus on täsmentänyt aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arviointia koskevaa lukua.

2. maaliskuuta 2020

OPH

perusopetus, arviointi

Arviointia peruskoulussa yhtenäistetään: ”Pärstäkerroin” ei vaikuta eikä ”armovitosia” anneta

Opetushallitus julkistaa tänään tiistaina tarkemmat kriteerit perusopetuksen arviointiin. Numeroarviointi aloitetaan jatkossa viimeistään neljännellä vuosiluokalla.

10. helmikuuta 2020

Helsingin Sanomat

perisopetus, arviointi, opettajat, OPH

Perusopetuksen arvioinnin uudistaminen

Opetushallitus laatii tarkemmat kriteerit päättöarviointiin ja täsmentää kaikkia vuosiluokkia koskevia linjauksia yhteistyössä asiantuntijoiden ja sidosryhmien kanssa. Tavoitteena on lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta.

30. joulukuuta 2019

OPH

arviointi, perusopetus

Uudet Pisa-tulokset paljastavat lukuinnon syöksyn jatkuvan, pojista valtaosa lukee vain, jos on pakko

Euroopan maista vain Viro päihitti Suomen lukutaidossa, mutta Aasian maat ja alueet hallitsevat kärkisijoja. Heikkojen lukijoiden osuus Suomessa on noussut, mutta huippulukijoita on yhtä paljon kuin ennenkin.

3. joulukuuta 2019

Helsingin sanomat

PISA, arviointi

Lukio-opetus mullistuu: Kurssit muuttuvat opintopisteiksi, oppiaineiden rajat murtuvat helpommin

Pohja on valtakunnallinen, ja kunnat työstävät nyt omat paikalliset versionsa. Yksityiskohdista voi vielä jokainen lukio muokata omat versionsa.

7. marraskuuta 2019

Helsingin Sanomat

LOPS , lukio, tavoitteet

Lukijan mielipide: Numeroarviointi kriteereineen vahvistaa oppilaiden yhdenvertaisuutta

Sanallisestakin arvioinnista on käytävä ilmi oppilaan osaamisen taso, mikä edellyttäisi myös yhtenäistä skaalausta.

7. marraskuuta 2019

Helsingin Sanomat

numeroarviointi, arviointi, yhdenvertaisuus

Näin lapset leikkivät

Kaksi tuntia ja 50 minuuttia. Niin paljon suomalainen lapsi leikkii tavallisena tarhapäivänä kahdeksan ja neljän välillä. Helsingin yliopiston mittava tutkimushanke on kirjannut sadoissa päiväkodeissa tarkasti muistiin, mitä lapset tekevät mihinkin aikaan.

3. lokakuuta 2019

Helsingin Sanomat

varhaiskasvatus, oppimisympäristön arviointi

Numeroarviointi alkaa jatkossa neljänneltä luokalta, OAJ tyytyväinen: "Sanallinen arviointi on pahimmillaan keinotekoista runoilua"

Tällä hetkellä numeroarvosanat on annettava kahdeksannesta luokasta alkaen.

16. syyskuuta 2019

Yle

numeroarviointi, perusopetus